Jak hledat práci na inzerát?

19.01.2017 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hledáte si zaměstnání nebo vedlejší džob v inzerátech, které nabízejí práci, nebo sami své schopnosti nabízíte? Dejte pozor, jak je inzerát sestaven, dá se z toho mnohé poznat. Neméně důležitá je vaše odpověď.

Hledám si místo

Inzeráty na internetu, ale i v tištěných médiích bývají podobně koncipované. Bývá tam:

  • Firemní logo, pokud jím firma disponuje, název společnosti s jejím stručným popisem.
  • Označení a charakteristika nabízeného zaměstnání, jeho popis s uvedením činností, povinností a předpokladů (tedy typ a stupeň vzdělání, druh a délka praktických zkušeností, jazykové a počítačové dovednosti, osobní vlastnosti).
  • Někdy se zveřejňuje nabízený plat, určitě pak zaměstnanecké výhody a možnosti profesního růstu.
  • Formální aspekty očekávané žádosti o zaměstnání a detaily její požadované podoby
  • Kontakt (jméno, telefon, e-mail).

Jak na životopis aneb CV krok za krokem
Jak na motivační dopis
5 tipů, jak najít studentskou brigádu

Mám na to?

Informace o nabízeném místě bývají občas uvedeny před údaji o zaměstnavateli. Stává se to tehdy, pokud není zaměstnavatel příliš známý a informace o pracovním místě jsou atraktivnější než popis zaměstnavatele. Někdy nemusí být zaměstnavatel uveden vůbec a inzeruje pracovní agentura, která zaměstnavatele zastupuje (agentura pak zaměstnavateli filtruje žadatele a posílá mu jen ty nejvhodnější).

TIP: Využijte aktuální nabídku práce na Flek.cz

Nejdůležitější částí inzerce jsou údaje o inzerovaném místě. Je třeba si je bod po bodu prostudovat, projít si kvalifikační předpoklady a povinnosti dané pracovní pozice. Porovnejte, jestli místo odpovídá vašim přáním, požadavkům a schopnostem. Zjistíte pak, zda-li má smysl se o místo ucházet.


Motivační dopis se vyplatí poslat i tam, kde ho nevyžadují
Hledáte práci? A už jste zkusili Facebook nebo LinkedIn?
5 výhod LinkedInu, které CV nemá a ani mít nebude!

Společné body

Ve špatně sestavených inzerátech nejdou některé důležité údaje uvedeny. Pak nezbývá než odhadovat, co vlastně zadavatel inzerátu po budoucím zaměstnanci přesně chce a které vlastnosti od něj očekává. Mnohdy bývá v kontaktech uveden mail, či telefon. Pokud se vám místo zamlouvá, neváhejte napsat a zavolat. To vám nikdo vyčítat nemůže.

Pokud se domníváte, že víte vše a o práci skutečně stojíte, odborníci doporučují sepsat si přehledný seznam všech úkolů, povinností, kvalifikačních předpokladů, dovedností, zkušeností a vlastností, které zaměstnavatel požaduje, nebo které předpokládáte, že je požadovat může. Tento seznam porovnejte se svou kvalifikací, praxí a vlastnostmi. Tak zjistíte společné body a ty by měly tvořit vašeho průvodního dopisu inzerující firmy a měly by být zdůrazněny ve vašem životopise. Budete-li pozváni k pohovoru, připravte se opět akcentovat právě ony společné body.

Vlastní inzerát

Hledání inzerátů s vyhovujícími pracovními nabídkami ale není jediný způsob, jak si najít dobrý džob. Můžete si inzerát také zadat sami do některých novin nebo internetové nabídky volných míst (kontakt bývá většinou už na prvních stranách oblíbených vyhledávačů), vyjdete tak svému osudu a štěstí vstříc. Jak na to?

  • Pokud hledáte konkrétní typ zaměstnání (třeba systémový operátor), uveďte své zvláštní znalosti a dovednosti, které jsou právě s tímto povoláním spojeny, zdůrazněte své úspěchy, případně také ocenění spojené se zaměstnáním.
  • Pokud se naopak ucházíte o místo s širší pracovní náplní, nebo jste schopni zastávat více zaměstnání v oboru (například se chcete stát manažerem obchodů s potravinářským nebo všeobecným zaměřením), bude nejlepší zdůraznit svou obecnější kvalifikaci, případně zkušenosti v zaměstnání v podobném místě.
  • Skutečnost popsaná v předchozím odstavci platí i pro případ, že chcete uvést je obor, ve kterém chcete pracovat (vedoucí manažer se specializací na velkoplošná obchodní centra se zaměřením na potraviny, nebo všeobecné produkty).
  • Nebuďte až příliš podrobní, délka inzerátu hraje roli a pokud nebudete struční, pracovní agentura, nebo budoucí zaměstnavatel nemusí mít trpělivost vaše řádky dočíst.
  • Nedělejte ze sebe superzaměstnance, Ferdu Mravence, který všechno ví a všechno zná – na první pohled to nepůsobí dobře.
  • Nebuďte ale ani příliš skromní, všechno má své meze.
  • Vaše nabídka by měla být jasná, přehledná a energická, o podobné zaměstnance má zájem většina pracovních agentur a zaměstnavatelů.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ